Vi var 14 padlere (4 damer, 10 menn) på forflytningstur rundt omkring på Moskenesøya.
Turledere: Frode Vassenden, Arne Røyset
Vi møttes i Moskenes kvelden lørdag 15/7. Søndag kjørte vi til Fredvang camping nord på Moskenesøya, hvor vi lå to netter.

Søndag fikk vi en dagstur til Mulstøa og Ramberg. Mandag padlet vi halvveis til Kvalvika på yttersida, og fikk en fjelltur etterpå. Tirsdag kjørte vi til Moskenes, parkerte og padlet sørover til Tuv, hvor vi teltet to netter. Onsdag padlet vi fra Tuv til Lofotodden og tilbake, og gikk på Hellsegga om kvelden. Torsdag padlet vi nordover igjen, forbi Å og Moskenes til Reine, og teltet inne i Kjerkfjorden. Fredag padlet vi til Bunes, gikk på Helvetestinden, og badet på Bunesstranda. Lørdag 22/7 padlet vi tilbake til bilene på Moskenes, og dro hjem.

Link til bilder: https://photos.app.goo.gl/LM48g0PWZ6qCyNlv2

Dag for dag

Lørdag 15/7: Dårlig vær, mye vind og regn. Flere fergeavganger fra Bodø var innstilt pga høye bølger. Turlederne kom heldigvis med en tidlig ferge, og fikk en dag rekognosering på Moskenesøy før resten kom. Observasjonene var at padling på sørsida var ufyselig, at Sundstraumen ikke var noen spennende straum, men at det var svært vakkert og vindstilt på Fredvang nord på Moskenesøy. Ulf greide å booke en rorbu i Sørvågen for samtlige deltakere første regnværsnatta, selv om alt var bortbestilt tidligere på våren. Det gjorde stor lykke. Vi hadde et felles nydelig grillet-tørrfisk-måltid på restauranten Maren Anna i Sørvågen. Værmelding sa to dager med mye bølger og vind fra sør etterfulgt av en bedring, og derfor ble turstart lagt til Fredvang nord på Moskenesøy.

Søndag 16/7: 8-10 m/s vind fra sør, det ville vært umulig å padle på sørsida. Vi kjørte til Fredvang Camping på Nordvalle og satte opp telt. Så padlet vi til Mulstøa, hvor vi lunsjet i en lun vik med gressbakke og sandstrand ut mot storhavet i nord. Vi prøvde oss litt utover langs yttersida, men vi snudde pga sterke fallvinder som ga sjørokk og vanskelig padling. Sønnavinden på 10 m/s ble snudd av terrenget til sterke nordavindskast nede på sjøen. Fra Mulstøa dro vi på rundtur, fant litt straum inn mot Selfjorden, og stoppet i Ramberg for kaffe og kake. Friisgården ville ikke ha oss som gjester, men det ville Ramberg Gjestegård som slapp oss til ved middagsbuffetens dessertbord i full padlemundur. Om kvelden i teltleiren fikk vi vakker solnedgang og midnattssol. 18 km padling på 4 timer, 3 timer pause

Mandag 17/7: Så rolig vær at vi torde å starte på en tur til Kvalvika, på yttersida av Moskenesøya. Vi møtte Kajakk Nord sin Moskenes-Rundt-tur, og fikk tips om en flott hule som vi besøkte med kajakk. Når vi rundet Bergsneset møtte vi dønning på 1.5 m iblandet reflekssjø. Vi snudde, for vi var redde for at noen skulle bli mer sjøsyke og for at surfen i Kvalvika skulle bli for tøff for å gå i land. Dønningen var som forventet ut fra surfevarslene på magicseaweed, men opplevelsen var dårligere enn forventet. Da ble det lunsj i Mulstøa igjen, en fiskerunde, og tidlig nok retur til teltet til å få tid til fjelltur på Ryten, Middagstinden og Ytresandheia. Til Ryten var det god sti og en fantastisk utsikt ned i Kvalvika. 18 km padling på 3.5 timer, 3.5 timer pause. 5 km/500 høydemeter en vei til Ryten.

Tirsdag 18/7: På veien kl 10, kjøring til Moskenes. Vi fant offentlig parkering på moloen ved fergekaien, og sjøsatte fullastede kajakker ned en storsteinete molo. Ei løfterekke skled båtene ned et plastrør, og ingen båt ble skadd. På vannet 12, og lunsjstopp allerede kl 13 ved museumsbakeriet på Å, hvor det gikk med store mengder steinovnsbakte kanelsnurrer. Så padlet vi langs veiløs, stupbratt kyst til Ånstad for å se på moloanlegget, og så til Tuv for å telte. Det ble en litt krevende ilandstigning i litt dønning på den grove rullesteinsstranda på Tuv, men et organisert løftesamarbeid fikk alle kajakkene på land, uten beinbrudd. Tangen mellom sjø og innsjø på Tuv var en fantastisk teltplass, med tørr og myk mosebunn. Kveldsunderholdningen var en liten tur oppover dalen og ned til huset på Tuv. Vi fyrte også bål i fjæra. 14 km padling på 3 timer, 2 timer pause.

Onsdag 19/7: Været var så bra at vi torde å prøve oss på en rur/retur Lofotodden. På vannet 10, nøye timet for å smette imellom kinkig strømsnu i Moskenesstraumen. Vi lunsjet i Buvågen på Lofotodden. På vei tilbake prøvde noen seg på litt brottpadling. Vel hjemme til teltene tok vi fatt på fottur til Hellsegga. 550 høydemeter opp en dal med mye myk mose, opp på platået, og ut til kanten hvor vi så både Mosken, Værøy og Røst, den store virvelen i Moskenesstraumen, og lunsjeplassen vår i Buvågen ovenfra. Tåka kom idet vi begynte nedturen, og GPSen ble nødvendig for å finne veien ned fra platået. 15 km padling på 3 timer, 3 timer pause. Topptur til Hellsegga: 6 km/530 høydemeter på 2 timer gange og 1 time pause.

Torsdag 20/7: Til Kjerkfjorden ved Reine. En litt tung start i motvind og motstrøm til nye kanelsnurrer på Å. Værmeldingen var også mot oss videre, med prognosert 6 m/s motvind. Men det roet seg, og vi fikk varme og vindstille i en padlepause i Djupfjorden, og forandring til maksvær på vei inn til Reine. Der ble det is og brus på Coopen på Andøya, og litt resthandling. Det var den eneste organiserte butikkstoppen på turen. Så padlet vi til Veineset og slo leir på gammel innmark ved noen store svaberg. Det var nok turens fineste leirplass. Det var folk i hytta ytterst på neset, og selv om vi overholdt 150m-grensa så var det greit å gi oss til kjenne. Hyttefolkene sa det var OK at vi teltet hvis vi bare tok med oss skiten. Kristoffer Vandbakk i Kajakk Nord hadde teltet i bukta på Reinesida av nesset, av hensyn til hyttefolkene. 22 km padling på 5 timer, 4 timer pause.

Fredag 21/7: Tur/retur Bunesstranda og Helvetestinden. Kort padletur inn i Bunesfjorden, landing på utsida av tørrfallet innerst i fjorden (når fjæra kom så vi at det var lurt!). Det var fin gangvei og sti opp til Einangen (eidet mellom Bunesfjorden og Bunesstranda). Derfra gikk det relativt tydelig sti i lia opp mot skardet øst for Helvetestinden. Fra skardet fulgte vi en slak rygg opp mot toppen. Ryggen ble smal etter hvert, hvor det luftigste partiet var en 0.5 bred sti over et 20 m langt møne med bratt skråtak på hver side. Det var en helvetes utsikt fra toppen, med mot Bunesstranda, inn mot Reine og ut mot havet. Etter toppturen møttes alle på Bunesstranda for et iskaldt bad og en lunsj med utsikt til to klatrelag som krøket seg opp glatte svaet på Helvetestinden. 3.5 km padling på 40 min hver vei, 2 km gange til Bunesstranda. Einangen-Helvetestinden 500 høydemeter, 4.3 km tur retur, 1:50 gange, 1:50 pause.

Lørdag 22/7. Pakket ned leir og padlet sightseeing inn til bygda Kjerkfjorden og ut igjen til Reine. Vi hadde knallgod fiskeburgerlunsj hos Anitas sjømat på Sakrisøy. Så gikk turen tilbake til bilene på Moskenes, men med havblikk på Vestfjorden gikk det seinere og seinere når vi nærmet oss bilene. Det var ingen som egentlig hadde det travelt med å komme hjem. Vi landet på flytebrygga inne på fiskemottaket på Moskenes. Vi snakket med noen som sa det var greit å kjøre bilene inn bak bommen for å hente kajakker. De fleste tok ferja 20:30 til Bodø, og kjørte til Trondheim i løpet av natta/søndagen.

Erfaringer

Naturen og været overgikk våre villeste forventninger.

Vi fikk mye igjen for planlegginga vi hadde gjort, slik at turen ble vellykket selv om ingen hadde vært i området før. Padlemålene var mye inspirert av Jann Engstads guidebok om Lofoten. Teltplasser var plukket ut på kart og flyfoto (gressaktig flatt terreng, gjerne med husrester). Det var en vellykket metode, selv om den ikke ga noe info om landingsforhold.

Arne fikk mye ros for sine gode sjømannsfaglige vurderinger, og for god formidling.

Rekognoseringsturen første lørdagen var veldig nyttig for å identifisere sjøsettings- og landingssteder, butikker osv.

Basert på værmelding og rekognosering på lørdag ble original turplan modifisert ganske mye. Turen ble omtrent gjennomført baklengs pga været, og logistikken med biler ble mye bedre med at vi slapp å bruke på å hente biler..

Padleforholdene ble vurdert ut fra Yr, Barentswatch og Magicseaweed. God mobildekning var avgjørende for å få til det, i tillegg til Arnes fantastiske forståelse av varsler og observasjoner. Info om Moskenesstraumen fra Den norske los var veldig nyttig for turen rundt Lofotodden.

Vi hadde stor nytte av VHFer til kommunikasjon innen gruppa (3 personlige og 2 TKK-radioer)

Padleformasjoner: Vi brukte alt fra militær 2+2-rekke til nesten full frislipp, avheng i av forholdene med strøm, brott, trafikk, bølger og vær. Men vi hadde alltid to foran og to bak, med radioer. Vi erfarte at det var gunstig å rullere frontpadlerne. Spesielt var det vellykket å la noen som hadde en litt slakk dag padle først. Det ga bedre fremdrift, bedre samling og mindre venting. Mange synes det er morsomt og motiverende å padle først.