Fredag 19. juli -  søndag 28. juli 2019.

Padlere: Bård Helge Hofstad (turleder), Karina Hofstad, Merete Lille, Njål Pettersen, Håvard Solli, Anniken Skotvoll

Fantastisk fine padledager ved Herøy og Dønna

Fredag 19. juli

Vi møttes på Herøy Rorbucamping fredagskvelden. Det var kjempefint sommervær og fantastisk fin solnedgang. Anniken rakk å prøve fiskestanga før natta, og fikk på en rar skapning, nærmere bestemt en sjøpølse. Det er den læraktige brunpølsen som er vanlig på grunt vann. Noen arter som finnes i Norge kan bli opptil en halvmeter lang.

Lørdag 20. juli

Turlederen hadde dessverre omgangssyke, så vi avventet oppstart av padleturen til neste dag. Vi overnatta hos Flostad Rorbuer, et kjempefint sted helt ved vannkanten og utsikt til de sju søstre. Noen av turdeltagerne tok en kort padletur sørover på ettermidd

Søndag 21. juli

Vi kjørte bilene til Storhaugskjæret, og lasta opp kajakkene med mat og turutstyr. Turen gikk fra Storhaugskjæret ned Tennsundet, før vi krysset over til Tenna og padlet sørover til Slåttholman før kryssing. Videre sørover ned Brasøy-sundet.Vi spiste sen lunsj på Kråkebollen Kafé. Planen var å padle videre sørover mot Skålvær, men en “floing” med regnskyll og vind gjorde at vi endret planen og overnattet i telt på Risøya. Bård hadde med det som amerikanere kaller tarp (kortform av tarpaulin, eller presenning), og vi hadde en fin første middag ved teltene i regnvær. Å ha med minst en tarp på slike turer anbefales.

Mandag 22. juli

Klokka 10  sluttet det å regne; som meldt. Fra Risøya padlet vi opp Husvær-sundet, og tok deretter en runde rundt holmene nord for Husvær. Vi padlet forbi Havnomaden i Husvær-sundet, en av oss prøvde å komme i kontakt med dem og spørre om de solgte is, men de var visst opptatt med andre ting enn å hanke inn glade padlere fra Trøndelag. Vi spiste lunsj i nydelig sommervær med fantastisk fin 360 graders utsikt over holmer og fjelltopper i det fjerne. Etter lunsj padlet vi sørover vest for Husvær, men værmeldingen endret seg igjen. Vestlig vind 6 m/s førte til valg av plan B, å padle sikksakk med vinden mellom småholmer for å redusere anstrengelser, samtidig som opplevelsen ble bedre. Leir ble etablert på Sørskjæret. Vi tilbragte en utrolig fin kveld med middag i fjærasteinene og solnedgang.

Tirsdag 23. juli

Med endret værmelding valgte vi igjen plan B, og padlet fra Sørskjæret sørover mot Skålværet. Vel framme padlet vi rundt Skålvær. Anniken fisket nok til middag fra kajakken. Lunsjplassen var så fin at det ble besluttet å etablere leir for natten. Noen turdeltakere tok en padletur rundt i området, blant annet over til hovedøya på Skålvær. Karina og Anniken bada.

Onsdag 24. juli

Igjen hadde værmeldingen endret seg, og vi valgte plan B, å padle fra Skålvær til Naustøya øst for Herøy. Startet med lenger kryssing fra Skålvær NØ mellom Kråkskjæret og Gulbrandsøyan til lykten på Altra, derfra nordover til Alterøyan med pauser innimellom. Turen gikk videre NØ mot planlagt teltplass i nærheten av Naustøya. Enkel navigasjon, men noe båttrafikk, samt noe disig.

Det ble etter hvert veldig godt vær, 25-30 grader og blankstille ut over dagen.Vi padlet innom ferjekaia for å tømme søppel og kjøpe iskrem. Varmen førte til moderat tempo. De første teltplassene var av forskjellige årsaker (sauebæsj, trekk, insekter) ikke egnet, og det tok litt tid å finne en egnet plass på Naustøya. Njål og Anniken var de siste som ankom leirplass da de ble ivrige med fisking, Njål fikk makrell og Anniken torsk, fangsten ble nattmat etter nok en fantastisk solnedgang.

Torsdag 25. juli

Turen gikk tilbake fra Naustøya til Tennsundet der bilene sto. Været var igjen veldig bra, 30 grader og blankstille. Padlet ikke i tørrdrakt. Landsetting på Storhaugskjæret der vi lastet av kajakkene.

Videre biltransport til Dønna for musikkfestival. Stopp på matbutikk på Herøy hvor vi bunkra opp mat til de siste dagene. Vi overnatta på Dønna Rorbuer/Bøteriet.

Sjarkenfestivalen torsdag 25. - lørdag 27. juli

På kvelden spiste vi gourmetmiddag på sjokoladebrygga: https://visithelgeland.com/Aktivitetsleverandorer/Heidissjokoladedr%C3%B8m

Fredag 26. juli

I dag ble det fotturer i stedet for padling, igjen i et veldig godt vær. Karina og Njål kjørte hjem til Trondheim i dag. Bård, Merete og Anniken kjørte til Dønnes Gård, og gikk til Dønnesfjellet og til Dønnes Kirke. Håvard tok egen tur til Dønnamannen. Bård hadde med en praktisk, fin bordgrill, så vi hadde grillmat til middag de to siste dagene ute på terrassen.

På kvelden konserter med Kari Bremnes og Postgirobygget.

Lørdag 27. juli

Dagstur fra Åker til Stavsengøya. Veldig godt vær, 30 grader og blankstille. Merete og Anniken bada. Ingen padlet i tørrdrakt. På kvelden konsert med bla. Stage Dolls.