- Detaljer
- Treff: 3371
Idretten krever fremvisning av politiattest uten anmerkninger – en ren attest. Trenere, instruktører og lagledere som skal ha direkte kontakt med mindreårige (personer under 18 år), eller mennesker med utviklingshemming, vil alltid være omfattet av ordningen. Fremvisning av politiattest gjelder bare personer over 15 år, og omfatter både ansatte og frivillige, og gjelder uansett om personen får lønn for oppdraget eller ikke.
Dersom du skal inn i en ny rolle må du fremvise attest på nytt. Det gjelder kun dersom det har gått minst tre år siden sist eller at klubben ber om det. Trenere må fremvise ny politiattest hvert tredje år.
Politiattestansvarlig i TKK er Hilde Mailen Domaas, kontakt:
Mer informasjon om ordningen finner du hos Norges Idrettsforbund.
TKK vil bekrefte behovet for politiattest på skjemaet «Bekreftelse på formål» som du som søker skal legge ved søknad om politiattest.
Steg 1) Skaff vedlegg fra TKK:
- Send e-post med ditt navn og personnummer til politiattestansvarlig i TKK. E-postadressen er
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. . (Dersom du ikke ønsker å sende personnummer per e-post, så send ditt telefonnummer og du vil bli oppringt for å oppgi det per telefon. Dokumentet som inneholder personnummer blir slettet etter at prosessen er fullført). - Politiattestansvarlig vil sende deg et skjema «bekreftelse på formål» med øvrige opplysninger fra TKK. Dette skjemaet er ditt vedlegg til søknaden for politiattest.
Steg 2) Søk om politiattest:
Innlevering av søknad: https://attest.politi.no/.
- Logg inn med MinID, BankID, Buypass eller Commfides.
- Dette bekrefter hvem du er, og du trenger derfor ikke legge ved kopi av legitimasjon.
- Klikk på: søk om en annen attest.
- Valg av formål
- Velg «Frivillige organisasjoner» fra nedtrekkliste i skjema på både kategori og formål.
- Velg fil: Bekreftelse på formål - TKK
- Til slutt velger du «Send inn» i bunnen.
Politiattest vil komme i posten eller på Digipost, dersom du har det. Når du har mottatt politiattesten, kan den fremvises til politiattestansvarlig, enten via epost eller personlig oppmøte. Attesten beholdes av søker.
Du er selv ansvarlig for at en kopi av din politiattest blir fremvist til politiattestansvarlig i TKK - og før du kan holde kurs, være instruktør og så videre!
- Detaljer
- Treff: 5614
Vedtatt på årsmøtet 19.03.2024.
Visjon
Trondhjems Kajakklubbs (TKK) formål er å være et samlingspunkt i Trondheimsområdet for kajakkpadlere. TKK deler Norges Padleforbunds visjon «Padleglede for alle».
TKK legger til rette for padleaktiviteter for både nye og gamle medlemmer tilpasset ulike ferdigheter, ønsker og behov. Klubben er opptatt av at TKK skal være en klubb der alle kan finne seg til rette uavhengig av alder, kjønn, padleferdigheter og gren.
Om klubben
Trondhjems Kajakklubb er tatt opp som medlem i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komite/NIF. TKK er medlem av NIF gjennom Sør-Trøndelag idrettskrets og er i tillegg medlem av Norges padleforbund. TKK hører hjemme i Trondheim kommune, og er medlem av Trondhjems idrettsråd. TKK er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer.
Vedtektene til klubben er i samsvar med NIFs lovnorm, og godkjent av idrettskretsen.
Medlemskap
Medlemskap i Trondhjems Kajakklubb er først gyldig og regnes fra den dag kontingent er betalt. For å ha stemmerett og være valgbar må et medlem ha vært tilsluttet idrettslaget i minst 1 måned og ha betalt kontingent.
Medlemskontingenten gjelder fra 1. januar til 31. desember. Årsmøtet bestemmer kontingent for året etter.
Følgende medlemstyper er definert:
- Æresmedlem: gratis
- Hovedmedlem: kontingent fastsettes av årsmøtet
- Barn (til og med året medlemmet fyller 18 år): 50 kr
- Ung (19-25 år): halv kontingent
Årsmøtet
- Årsmøtet er klubbens høyeste myndighet.
- Årsmøtet blir avholdt en gang i året.
- Årsmøtet er for medlemmer i klubben.
- Innkalling til årsmøtet skal skje en måned før årsmøtet avholdes. Innkalling annonseres på nettet og legges ut til medlemmene. Innkomne forslag skal være styret i hende to uker før årsmøtet og sakspapirene skal sendes ut 1 uke før.
- Årsmøtet skal gjennomføres slik det er fastsatt i vedtektene.
- Protokollen fra årsmøtet skal godkjennes og signeres av to medlemmer, og legges ut på klubbens internettsider.
- Årsmøtet legger grunnlaget for styret sitt arbeid og alle som ønsker å bli med å bestemme hvordan klubben skal drives bør stille på årsmøtet.
- Valg
- Styre skal velges i henhold til vedtektene. Antall styremedlemmer og varamedlemmer fastsettes av årsmøtet gjennom vedtektene, § 15, pkt. 10.
- Vervene har en varighet på to år. Leder, kasserer og 1 styremedlem velges samme år, mens nestleder og 1 styremedlem velges året etter. Varamedlemmer velges for ett år.
- Det skal på årsmøtet velges gruppesjefer og administrasjonsstab i henhold til organisasjonsplanen. Disse vervene har en varighet på ett år.
Valgkomite
Valgkomiteen har en av klubbens viktigste oppgaver. Den har ansvar for personalmessig og funksjonell utvikling av klubben ved å rekruttere nye styremedlemmer/- medarbeidere etter nøye vurderinger av medlemsmassen.
Valgkomiteen plikter:
- å diskutere ulike kandidater for styreoppdrag med medlemmene.
- forespørre aktuelle kandidater til styreverv.
- å gjennomgå for styret og medlemmene hvilke nomineringer som vil bli foreslått.
- før årsmøtet, på det tidspunkt vedtektene bestemmer, avgi skriftlig forslag på nomineringen som skal forelegges medlemmene på årsmøtet.
- å presentere valgkomiteens forslag under årsmøtet.
Styrets oppgaver
Klubbens styre velges på årsmøtet og er klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene. Styret består av 6 personer (leder, nestleder, kasserer og 3 styremedlemmer), jmfr. § 15, pkt. 10 i vedtektene. Det sittende styret fordeler arbeidsoppgaver mellom styremedlemmene.
Styret skal:
- Planlegge lagets totale drift, herunder målsetting, strategi, budsjett og regnskap.
- Iverksette årsmøtets og overordnede idrettsmyndigheters vedtak og bestemmelser.
- Forestå lagets daglige ledelse og representere dette utad, også ved å ivareta lagets interesser overfor det offentlige gjennom kontaktutvalget.
- Vurdere de økonomiske behov innen laget og fordele midlene til de enkelte grupper etter opptrukne planer og godkjente budsjett. Tilskudd fra det offentlige, inntekter fra ikke-idrettslig virksomhet og lagskontingenten disponeres av lagets styre.
- Det ligger i styrets mandat å opprette nødvendige komiteer for å gjennomføre kommende aktiviteter og gjøremål. Det skal utarbeides en instruks for arbeidet, og utpekes en leder som skal lede og koordinere arbeidet til komiteen, samt rapportere til styret om komiteens arbeide.
- Peke ut politiattestansvarlig og barneidrettsansvarlig.
- Årsmøtet gir styret mandat til å utpeke delegater til møter i overordnede
organisasjonsledd, som Padletinget og Idrettsrådet.
Økonomi
Vi skal beholde vår trygge økonomi og økonomiske handlefrihet, samt ha god styring på vår økonomi. For å oppnå dette skal vi følge bestemmelsene i «Idrettens Regnskaps- og Revisjonsbestemmelser».
I tillegg:
- Styret er juridisk ansvarlig for lagets økonomi.
- Alle betalinger skal godkjennes av kasserer samt et styremedlem eller en ansvarlig leder i administrasjon / faggruppe.
- Det er tegnet underslagforsikring for de som disponerer kontoene.
- Ha en ajourført oversikt over godtgjørelser til tillitsvalgte.
Klubbens styre utarbeider budsjett for hvert kalenderår. Til sammen utgjør alle gruppebudsjetter TKK sitt hovedbudsjett. Den enkelte gruppeleder har et oppfølgingsansvar når det gjelder gruppas økonomi i forhold til det vedtatte budsjettet. Alle avtaler som er økonomisk bindende for idrettslaget og dets grupper skal godkjennes av hovedstyret, og underskrives av idrettslagets leder.
Kontrollutvalg
Kontrollutvalget skal vurdere om årsregnskapet er utarbeidet og fastsatt i samsvar med idrettens regnskaps- og revisjonsbestemmelser, og om styret har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger i samsvar med idrettens regnskaps- og revisjonsbestemmelser.
Grupper
Klubbens aktiviteter er organisert i ulike disipliner; hav, elv, polo og flattvann. I tillegg er aktiviteten for juniorer ivaretatt i en egen juniorgruppe.
Gruppene ledes av en person som velges på årsmøtet, og gruppene organiserer seg selv. Gruppens leder har det overordnede ansvaret for oppfølging av at klubbens HMS-rutiner følges innenfor sin gruppe. Lederen har også et overordet ansvar for utstyr, kurs, turer og lokale padleaktiviteter i gruppa. Lederen kan delegere oppgaver til egne undergrupper og enkeltpersoner etter behov. Gruppens leder holder oversikt over eget budsjett og kostnader og må godkjenne gruppas betalinger i regnskapssystemet.
På årsmøtet skal det velges:
- Havsjef
- Elvesjef
- Polosjef
- Flattvannsjef
- Surfskisjef
- Juniorsjef
Gruppeleder er ansvarlig for å innkalle til møte etter behov eller når styret forlanger det. Undergrupper kan ikke inngå avtaler eller representere laget utad uten styrets godkjennelse. For gruppens økonomiske forpliktelser, hefter hele laget. Gruppene har også et ansvar for at nødvendig informasjon om aktiviteter og status for hver enkelt gruppes idrett legges ut på TKK sine hjemmesider. Gruppene legger fram for årsmøtet melding om sin virksomhet, herunder sportslige.
Administrasjon
Administrasjonsstaben velges av styret, og har ansvar for drift av klubben og klubbhuset, og består av: (en person kan ha flere roller)
- Hussjef
Hussjef følger opp det som har med klubbens bygninger å gjøre, innvendig og utvendig. Funksjonen går i hovedsak ut på å følge opp at bygninger er i god stand. Renhold og bygningsmessig vedlikehold og rehabilitering blir i hovedsak utført av innleide firma. Hussjefen er klubbens kontaktperson mot disse. Hussjefen organiserer også den årlige dugnaden. Hussjef er ansvarlig for å følge kostnadene innenfor eget budsjett.
- Websjef
Websjefen ivaretar TKK sine platformer på internett slik som nettsidene, sosiale medier, elektronisk lagringsplass og skjemaer. De fleste tjenestene er leid inn fra eksterne firmaer, og websjefen er klubbens kontaktperson mot disse.
- Reolsjef og medlemsadministrator
Reolsjef og medlemsansvarlig sine oppgaver er å ha oversikt over ledige reolplasser, ventelister og tildeling av plasser og nøkler samt å følge opp om alle med reolplass ivaretar kravene for å beholde plassen. Medlemsadministrator følger opp medlemslistene, innmeldinger og utmeldinger.
- Sosialsjef
Sosialsjefen leder en gruppe som organiserer sosiale arrangement i klubben. Det kan være tradisjonelle arrangement som Krabbefest og Avplask, samt nye initiativ som kommer fra medlemmene eller gruppa selv. Sosialsjefen har et eget budsjett og er ansvarlig for å følge opp kostnadene mot dette.
Andre roller:
- Politiattestansvarlig:
Klubben skal etter NIFs lov oppnevne en politiattestansvarlig som følger opp at person som jobber med barn og utviklingshemmede har fremvist gyldig politiattest. Det er styret som oppnevner denne rollen. Se kapittel om politiattest for informasjon.
- Barneidrettsansvarlig
Barneidrettsansvarlig skal:
Sikre gode rutiner for å spre informasjon om idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett i alle ledd i idrettslaget.
Oppfordre til at idretter og grupper samarbeider, koordinerer, videreutvikler et mangfoldig og variert aktivitetstilbud for barna i idrettslaget.
Arbeide for at alle barn blir inkludert i klubben og idretten, og at kostnaden for å drive idrett (som også inkluderer utstyr og reise, ikke bare treningsavgift) bør være lavest mulig.
Kommunikasjon
Formelle beskjeder fra klubbens ledelse (styret, grupper og administrasjon) skal gis gjennom e-post og beskjed på klubbens nettside.
Facebook brukes til uformell kommunikasjon mellom medlemmene.
Klubbhus
Lagets klubbhus ligger på Skansen, Nedre Ila nr. 12. Trondhjems Kajakklubb ved sine medlemmer eier idrettslagets eiendommer.
Trondhjems Kajakklubb
Postadresse: Postboks 9167 - Ilsvika, 7428 Trondheim
Anleggsadresse: Nedre Ila 12, 7018 Trondheim
Internettadresse: www.tkk.no
Klubbhuset krever jevnlig vedlikehold, både innendørs og utendørs. Dugnad er i utgangspunktet frivillig å stille opp på, men styret forventer at medlemmene stiller opp på dugnad til felles beste når man har anledning. Årsmøtet i klubben kan i særlige tilfeller pålegge medlemmer å stille på dugnad der dette er en forutsetning for at vi skal kunne holde hus og utstyr vedlike.
Regler for klubbreoler
Et medlemskap gir rett til 1 reolplass. Medlemmet må ha godkjent padlekompetanse, og må ha betalt medlemskontingent og reolavgift innen fastsatt frist for å få/beholde reolplass, og ved venteliste er det krav til minimum aktivitetsnivå i løpet av året for å beholde reolplassen. Det er mulig å sette seg på venteliste for reolplass dersom det ikke er ledige plasser. For å beholde plassen på ventelisten må medlemskontingent betales innen fastsatt frist.
For å beholde reolplassen må det padles minst 15 godkjente turer i kalenderåret. Turene skal loggføres i klubbens elektroniske loggnok.
Kravene for godkjent tur er:
- Kun personlige turer kan registreres.
- Man kan registrere en tur uansett hvilken gren aktiviteten tilhører.
- Turer fra Skansen, Østmarkneset eller Jonsvatnet godkjennes uansett hvor man har reolplass, og uansett om man bruker egen båt eller klubbkajakk.
- Kun 1 tur kan registreres per dag.
- Dersom privat kajakk benyttes andre steder enn ut fra/til Skansen. Østmarkneset eller Jonsvatnet, telles det kun 1 tur, selv om det padles over flere dager. Dvs. hvis man tar med seg kajakken på helgetur eller i ferier registreres det kun som 1 tur (forutsatt at de andre kravene er oppfylt).
- Man kan få fritak fra uttakskrav av helsemessige årsaker etter søknad til medlemsansvarlig. Må godkjennes gjennom styrevedtak.
Hvis regler for reolplass ikke overholdes, gis det beskjed om at kajakken må hentes og at nøkkelen må leveres tilbake til reolsjef. Reolsjef vil gi beskjed til kasserer om at depositumet må tilbakebetales når nøkkel er mottatt. Hvis reolsjefen ikke får respons på denne henvendelse etter en måned, blir båten fjernet og lagret på eiers regning; lagerleie er ett års hovedmedlemskap. Hvis leie ikke betales etter ett år har styret rett til å auksjonere bort båten.
Retningslinjer for klubbturer
Retningslinjene har som formål å sørge for at klubbturer gjennomføres slik at alle deltakere får en god opplevelse. Retningslinjene skal gjelde for alle klubbturer, og gjøre det klart hva som forventes av turansvarlige og turledere.
Trondhjems Kajakklubb ønsker å formidle gode verdier og holdninger for turdeltakere. Som turleder er man et forbilde for andre, og TKK ønsker at turansvarlige og turledere er inkluderende og ansvarlige både sosialt og gjennom turledelse.
På alle klubbturer skal det utpekes en ansvarlig hovedleder som har overordnet ansvar fra avreise l hjemkomst. Hovedleder for klubbturen skal sørge for nødvendig informasjon før avreise, f.eks med informasjonsmøte for medlemmene, og sørge for oppdatert deltakerliste med telefonnummer l alle deltakerne.
Hovedleder for klubbturen skal rapportere avvik i henhold til klubbens retningslinjer, samt rapportere saker av følgende karakter til styret:
- Overgrepssaker.
- Ulykker med personskader.
- Dødsfall blant klubbens medlemmer.
- Økonomisk utroskap.
- Klare brudd for det klubben ønsker å stå for.
- Andre saker som kan medføre spesielle medieoppslag, eller oppmerksomhet fra det offentlige.
Politiattest
Styret skal avkreve politiattest av alle medlemmer og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Med mindreårige menes barn og unge under 18 år. Personer under 18 år skal også avkreves politiattest. Den nedre grense er 15 år.
Utmerkelser og æresbevisninger
Statutter for Trondhjems Kajakklubb æresbevisninger, vedtatt 9. november 2011.
Æresmedlem og fortjenestemedalje
Det er innsats for Trondhjems Kajakklubb som skal kunne hedres. Positiv aktivitet i andre idrettsforeninger er ikke grunnlag for tildeling av Trondhjems Kajakklubbs æresbevisninger. Det er styret i Trondhjems Kajakklubb som innstiller på kandidater til å oppnå tildeling av æresbevisninger og innstillingen må være enstemmig. Forslag om tildeling av æresbevisninger kan også fremkomme fra enkeltstående medlemmer. Denne innstillingen blir behandlet på vanlig måte av styret.
Æresmedlemskap
- Æresmedlemskap er klubbens høyeste utmerkelse og tildeles personer for særdeles fortjenestefull virksomhet for Trondhjems Kajakklubb og kajakksporten.
- Trondhjems Kajakklubbs hederstegn og æresdiplom utdeles som bevis.
- For å finnes verdig for tildeling av livsvarig medlemskap må vedkommende gjennom flere år ha nedlagt en stor og fortjenestefull innsats og dermed ivaretatt de felles interesser denne representerer.
- Tildelingen utføres av styret og foregår under årets ordinære generalforsamling.
Fortjenestemedalje
- Fortjenestemedaljen tildeles personer for store og verdifulle tjenester/sportslig innsats for Trondhjems Kajakklubb.
- Fortjenestemedaljen er en krabbeklo i tinn som bevis.
- Vedkommende må ha minst fem års medlemskap i Trondhjems Kajakklubb.
- Tildeling utføres av styret.
- Detaljer
- Treff: 3494
LOV FOR TRONDHJEMS KAJAKKLUBB
Stiftet 27.04.1932
Sist endret: Vedtatt av årsmøtet i Trondhjems Kajakklubb 14.03.2023
I. INNLEDENDE BESTEMMELSER
§ 1 Formål
Idrettslagets formål er å drive idrett organisert i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.
§ 2 Organisasjon
(1) Idrettslaget er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer.
(2) Idrettslaget er medlem av Norges Padleforbund. For regler om idrettslagets plikt til å være medlem av et særforbund, gjelder NIFs lov § 10-1 (4).
(3) Idrettslaget er medlem av NIF og dermed tilsluttet Trøndelag Idrettskrets og Idrettsrådet i Trondheim.
(4) For regler om representasjonsrett, gjelder NIFs lov § 10-3 (1).
(5) For regler om idrettslagets plikt til å overholde overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak, gjelder NIFs lov §§ 2-2 og 2-3.
§ 3 Medlemmer
(1) For regler om opptak av medlemmer, utmelding, fratakelse av medlemskap mv., gjelder NIFs lov §§ 10-4 og 10-6.
(2) For idrettslagets plikt til å registrere opplysninger i idrettens medlems- og organisasjonsregister, gjelder NIFs lov § 10-5 og forskrift om idrettens medlems- og organisasjonsregister med utfyllende regler.
II. TILLITSVALGTE
§ 4 Kjønnsfordeling
For regler om kjønnsfordeling i styre, utvalg mv. og ved representasjon til årsmøte/ting i
overordnet organisasjonsledd, gjelder NIFs lov § 2-4.
§ 5 Generelle regler om stemmerett, valgbarhet, forslagsrett mv.
For regler om stemmerett, valgbarhet og forslagsrett, gjelder NIFs lov §§ 2-5, 2-6 og 2-7.
§ 6 Inhabilitet
For regler om inhabilitet, gjelder NIFs lov § 2-8.
§ 7 Vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll
For regler om vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll, gjelder NIFs lov § 2-9.
§ 8 Refusjon av utgifter og godtgjørelse
For regler om refusjon av utgifter og godtgjørelse, gjelder NIFs lov § 2-10.
III. ØKONOMI
§ 9 Regnskaps- og revisjonsplikt mv.
For regler om regnskap og revisjon mv., gjelder NIFs lov §§ 1-7, 2-11, 2-13 og 2-14.
IV. ÅRSMØTE, STYRE, UTVALG MV.
§ 10 Årsmøtet
Årsmøtet er idrettslagets høyeste myndighet, som avholdes hvert år innen utgangen av mars måned.
Ordinært og ekstraordinært årsmøte gjennomføres i samsvar med denne lov og NIFs lov §§ 2-15, 2-16, 2-17, 2-19, 2-20.
Årsmøtets oppgaver:
- Godkjenne de stemmeberettigede medlemmene
- Velge dirigent(er)
- Velge protokollfører(e)
- Velge to medlemmer til å underskrive protokollen
- Godkjenne forretningsorden
- Godkjenne innkallingen
- Godkjenne saklisten
- Behandle idrettslagets årsberetning
- Behandle
- idrettslagets regnskap
- styrets økonomiske beretning
- kontrollutvalgets beretning
- eventuell beretning fra engasjert revisor
- Behandle saker som fremgår av godkjent sakliste
- Fastsette
- medlemskontingent på minst kr 50
- eventuell treningsavgift, eller gi styret fullmakt til å fastsette treningsavgifter
- Vedta idrettslagets budsjett
- Behandle idrettslagets organisasjonsplan
- Velge:
- Styre med leder, nestleder, kasserer, 3 styremedlemmer og 2 varamedlemmer
- Kontrollutvalg med leder, 1 medlem og 1 varamedlem
- Representanter til ting og møter i de organisasjonsledd idrettslaget har representasjonsrett eller gi styret fullmakt til å oppnevne representantene
- Valgkomité med leder, og 2 medlemmer og 1 varamedlem
- Eventuelt øvrige valg i henhold til idrettslagets organisasjonsplan
- Beslutte om det skal engasjeres revisor til å revidere idrettslagets regnskap.
- Ledere og nestledere velges enkeltvis. Øvrige medlemmer velges samlet. Deretter velges varamedlemmene samlet. Der det velges flere varamedlemmer skal det velges 1. varamedlem, 2. varamedlem osv.
- For regler om stemmegivningen på årsmøtet, gjelder NIFs lov § 2-21.
§11 Idrettslagets styre
(1) Idrettslaget ledes og forpliktes av styret, som representerer idrettslaget utad.
(2) Styret er idrettslagets høyeste myndighet mellom årsmøtene, men visse beslutninger kan kun vedtas av årsmøtet iht. § 10 (3) og NIFs lov § 2-22.
(3) Forvaltningen av, og tilsynet med, alle deler av idrettslagets virksomhet hører under styret. Styret skal sørge for:
- at idrettslagets formål ivaretas
- forsvarlig organisering av idrettslagets virksomhet og økonomistyring
- at beslutninger fattes i samsvar med overordnete organisasjonsledds regelverk og vedtak, idrettslagets lov og årsmøtets vedtak
- registrere opplysninger iht. § 3 (2)
- at det oppnevnes en ansvarlig for politiattestordningen, dersom idrettslaget organiserer idrett for mindreårige eller personer med utviklingshemming
- at det oppnevnes en ansvarlig for barneidretten, dersom idrettslaget organiserer barneidrett
(4) Styret kan oppnevne komiteer/utvalg til ivaretakelse av løpende eller enkeltstående oppgaver, og utarbeide mandat/instruks for disse.
(5) Styret skal oppnevne representanter til årsmøter/ting i overordnede organisasjonsledd dersom årsmøtet ikke har valgt representanter.
(6) Styret skal avholde møter når lederen bestemmer det eller minst 2 av styrets medlemmer forlanger det.
§ 12 Kontrollutvalg og valgkomité
(1) For regler om kontrollutvalget, gjelder NIFs lov § 2-12.
(2) For regler om valgkomiteen, gjelder NIFs lov § 2-18.
§ 13 Grupper
(1) Idrettslagets årsmøte kan beslutte å opprette og nedlegge grupper, og hvordan disse skal organiseres og ledes. Dette vedtas i forbindelse med årlig behandling av idrettslagets organisasjonsplan, jf. § 10 (3) pkt. 13. Innmelding og utmelding av særforbund krever lovendring, jf. § 2 (2).
(2) Dersom idrettslagets årsmøte, ved behandlingen av organisasjonsplanen, har vedtatt å opprette grupper med gruppestyrer, gjelder følgende:
a) Hver gruppe skal ha et gruppestyre på minst tre medlemmer. Gruppestyret velges på årsmøtet eller oppnevnes av styret etter fullmakt fra årsmøtet.
b) Gruppen bør ha minst ett årlig møte der gruppen diskuterer gruppens økonomi og aktiviteten i gruppen, og forslår kandidater til gruppestyret, samt gir eventuelle innspill til saker som behandles av styret eller årsmøtet.
c) Gruppestyret konstituerer seg selv, med mindre annet er besluttet av årsmøtet.
d) Gruppestyret fastsetter eventuell treningsavgift innenfor rammen av fullmakt gitt av årsmøtet eller styret.
(3) Gruppestyret eller representanter for grupper kan ikke inngå avtaler eller på annen måte forplikte idrettslaget uten fullmakt fra styret.
V. ØVRIGE BESTEMMELSER
§ 14 Lovendring
For regler om lovendring, gjelder NIFs lov § 2-2.
§ 15 Oppløsning, sammenslutning, utmelding og annet opphør
(1) Idrettslaget kan vedta oppløsning:
a. ved et enstemmig vedtak om oppløsning på årsmøtet, eller
b. ved å vedta oppløsning med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter, der det etterfølgende årsmøtet må avholdes minimum tre måneder og maksimum 6 måneder senere.
En forutsetning for et gyldig vedtak om oppløsning, er at idrettslaget skriftlig varsler idrettskrets og særforbund senest 14 dager før idrettslagets årsmøte behandler forslag om oppløsning.
(2) Sammenslutning med andre idrettslag anses ikke som oppløsning av idrettslaget. Vedtak om sammenslutning eller utmelding fra særforbund, og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette, fattes med 2/3 flertall av årsmøtet.
(3) For regler om utmelding og tap av medlemskap i NIF, gjelder NIFs lov § 10-2.
(4) Ved utmelding eller tap av medlemskap skal idrettslagets eiendeler opparbeidet som en direkte følge av idrettslagets medlemskap i NIF, tilfalle et formål godkjent av Idrettsstyret. Ved oppløsning eller annet opphør, tilfaller idrettslagets overskytende midler etter avvikling et formål godkjent av Idrettsstyret.